söndag, december 08, 2013

Muggar

Alla mina pennor ligger åt samma håll i pennskrinet, böckerna i bokhyllan sorteras efter färg och storlek, mina temuggar har en egen hylla i köksskåpet, likaså chokladmuggarna. Kaffemuggarna står i ett annat skåp, så att ingen kan ta fel utifall vi behöver bjuda på kaffe. I hallen hänger jackorna åt samma håll, samma sak gäller klänningarna i garderoben. Saker ska sorteras, stoppas undan och helst inte synas. Sedlarna i plånboken ska ligga åt rätt håll och i storleksordning. I kylen ska det finnas en frukosthylla med perfekt slätt och smulfritt Bregott

Jag har mina nojor och rutiner, det har vi alla. Det jag egentligen vill komma fram till är mina mest utvecklade fix ideér, nämligen de kring muggar. Jag har ungefär en miljard olika muggar, alla är olika och alla fyller olika funktioner. Det kanske säger sig självt att större delen av alla mina muggar är temuggar, eventuella kaffemuggar finns endast med i samlingen för att möjliga gäster ska kunna bjudas på kaffe.

Hur som helst, mina temuggar är också sorterade i mitt mentala muggarkiv. Det finns frukostmuggar och kvällmuggar. Muggarna jag dricker ur på morgonen är tunnare och något mindre än de jag använder på kvällen. På kvällen ska det hinkas te, på morgonen behöver teet kunna svalna fort för att jag ska kunna dricka upp det snabbt. Sedan finns det muggar som känns bättre att dricka ur om jag är ledsen, en del passar bra när jag har saker att göra och så vidare. Är jag ensam om att ha en sådan här besatthet av temuggars funktion? Finns det fler där ute? Behöver jag hjälp?

Hemligt P.S.
Må den som vågar
dricka kaffe ur mina
temuggar gå en ond bråd
död till mötes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar