tisdag, oktober 15, 2013

Det finns inte ord nog att beskriva min besvikelse

Språktidningen presenterar varje vecka ett nytt ord i svenska språket på sin blogg, något jag finner både intressant och roligt. Jag har där lärt mig fina ord som lundsberga, läskfetma och järnrörspolitiker, alla mycket användbara ord. Generellt sätt kan jag inte säga att det finns något dåligt med att hjälpa nya ord på traven och ge dem ett värdigt erkännande, speciellt om detta görs av språkintresserade personer.

I egenskap av livslång språkentusiast, språkvårdare och självklart blivande språkvetare kan vi utgå ifrån att jag vet en hel del. Antagligen mer än de flesta, antagligen mer än du och om du mot förmodan tror dig veta bättre än jag innebär det troligtvis att du har fel. Med detta i åtanke vill jag att vi tar en titt på Språktidningens senaste nyord: embrejsa.

Låt det sjunka in lite. Ta en stund. Vill du också skjuta dig själv i huvudet? Hatar du mänskligheten lite mer efter att ha läst om detta "ord"? Grattis! Du hamnar därmed på rätt sida i min hypotetiska graf över mänsklig idioti.

Tycker du att det faktiskt verkar vara ett bra ord? Känner du inte alls för att skjuta dig själv i huvudet efter att ha insett att det är på detta sätt vanliga människor kommunicerar? Du kanske själv har använt ordet? Om så är fallet rekommenderar jag dig att genast avsluta din fortsatta existens. Tack på förhand.

Med vänliga hälsningar
en som läste Svenska skrivregler som kvällslektyr vid 16 års ålder

1 kommentar:

  1. Man skulle ju i det fallet kunna använda ordet "omfamna" som betyder.. ja ungefär exakt samma sak. Skicka genast in en lång insändare till tidningen!

    SvaraRadera