onsdag, januari 22, 2014

Topp 5 saker jag hatar

  
1. Internet som inte fungerar 
Hur kan en människa förväntas fungera när Internet inte gör det? Jag skulle vilja hävda att det inte är jag som är beroende av Internet utan att det är samhället och lite sanning ligger det kanske i det. Många av mina kurser är beroende av nätplattformer där all information läggs upp, utan Internet - inga studier. Finns inget som får mig att vilja slänga MacGonagall (datorn) i väggen så mycket som att behöva sitta och vänta i tre minuter på att en sida ska ladda innan jag ger upp, går och dränker mig i älven alternativt hetsäter choklad av stressen som Internetkrångel medför.

2. Sexism, cis-normen och antifeminister
Tycker den här punkten talar för sig själv.

3. "Har du mens eller?"
Genom att ställa frågan "Har du mens eller?" till en person underminerar du omedebart dennes känslor genom att påpeka att det de känner skulle vara mindre legitimt eftersom de har mens och därför endast reagerar som de gör på grund av detta. Du insinuerar att det personen känner inte är på riktigt.

4. När människor inte förstår att jag har rätt/vet bäst.
Ödmjukhet är inte min grej helt enkelt, men jag kan inte hjälpa att jag alltid har rätt.

5. När någon försöker säga åt mig vad jag ska göra.
Jag är en fri individ, fri att tänka hur jag vill och fri att fatta mina egna beslut. Försök inte säga åt mig hur jag borde göra, jag lyssnar inte. "Kör försiktigt? I helvete heller".

4 kommentarer:

  1. Punkt 4 - amen på den. När folk inte förstår att en annan har rätt, då finns det bara en sak att göra: säga upp kontakten!

    SvaraRadera
  2. Hm, försökte skriva en kommentar här häromdan, men den verkar inte ha kommit fram. Jag håller med om alla punkter, kanske särskilt punkt 5. Gällande praktiska saker känner jag mig direkt mordiskt när varmvattnet tar slut när man står i duschen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bor i ett kollektiv tillsammans med fyra andra tjejer, varmvatten är en lyxvara förunnad de som är hemma dagtid (dvs. jag.).

      Radera
    2. Strategiskt och bra av dig! :)

      Radera